Sažetak | Dječji vrtić kao odgojno-obrazovna ustanova namijenjena skrbi, odgoju i obrazovanju djece rane i predškolske dobi pruža im stručnu njegu, igru i edukaciju prilagođena njihovoj dobi i razvojnim potrebama. Vrtić ima važnu ulogu u pripremi djece za školski život, potičući razvoj socijalnih, emocionalnih, motoričkih i kognitivnih vještina. Osim toga, pruža sigurno i poticajno okružje u kojemu djeca mogu istraživati, učiti i razvijati se pod nadzorom stručnog osoblja (odgojitelja). U vrtiću se također potiče razvoj samostalnosti, kreativnosti i socijalizacije među djecom. U uvodnom dijelu rada se razmatra koncept stresa, uključujući osobine ličnosti, načine suočavanja, reakcije i tehnike upravljanja stresom. Kroz analizu čimbenika povezanih sa stresom i manifestacijama istražuje se kako roditelji percipiraju proces prilagodbe, odnosno prvog polaska djeteta u dječji vrtić te ulogu vrtića kao djetetovog "drugog doma". Posebna pozornost posvećena je roditeljstvu i kvaliteti odnosa roditelja s djecom u kontekstu olakšanja “prvog” dužeg odvajanja od djeteta tijekom polaska u odgojno-obrazovnu ustanovu. U radu su prikazani i rezultati provedenog istraživanja, koje je za cilj imalo utvrditi razinu stresa roditelja djece jasličke dobi (razdoblje od 1 do 3 godine života) prilikom polaska djeteta u dječji vrtić. Rezultati istraživanja pokazuju izloženost većine roditelja blagom stresu, a čimbenici koji izazivaju najviše stresa su odvajanje od djeteta, odnos odgojitelja prema djetetu, zdravlje djeteta i odnosi u obitelji. Većina roditelja drži da se s vremenom razina stresa smanjuje ili da on u potpunosti nestaje. Ove spoznaje omogućuju odgojiteljima razvijanje kvalitetne i otvorene komunikacije s roditeljima, stvarajući na taj način ozračje povjerenja i suradnje koja je ključna za uspjeh i dobrobit djeteta. Naglašena je važnost partnerstva roditelja i odgojitelja u pružanju podrške roditeljima i poticanju djetetovog razvoja na svim razinama. |
Sažetak (engleski) | A kindergarten, as an educational institution dedicated to the care, upbringing, and education of young and preschool-aged children, provides professional care, play, and education tailored to their age and developmental needs. The kindergarten plays a crucial role in preparin children for school life, fostering the development of social, emotional, motor, and cognitive skills. Moreover, it offers a safe and stimulating environment where children can explore, learn, and develop under the supervision of professional staff (educators). In the kindergarten, the development of independence, creativity, and socialization among children is also encouraged. The introductory part of this paper examines the concept of stress, including personality traits, coping mechanisms, reactions, and stress management techniques. Through an analysis of factors related to stress and its manifestations, the study explores how parents perceive the adjustment process, specifically the child's first entry into kindergarten, and the role of the kindergarten as the child's "second home." Special attention is given to parenting and the quality of the parent-child relationship in the context of easing the “first” extended separation from the child during enrollment in an educational institution. The paper also presents the results of a conducted study aimed at determining the level of stress among parents of nursery-aged children (from 1 to 3 years old) upon entering kindergarten. The research results show that most parents experience mild stress, with the variables causing the most stress being separation from the child, the educator's relationship with the child, the child's health, and family relationships. Most parents believe that the level of stress decreases over time or that the stress completely disappears. These insights enable educators to develop quality and open communication with parents, thereby creating an atmosphere of trust and cooperation essential for the child's success and well-being. The importance of the partnership between parents and educators in providing support to parents and promoting the child's development at all levels is emphasized. |