Naslov Izvršne funkcije i empatija kod djece školske dobi
Naslov (engleski) Executive functionss and empathy in children of school age
Autor Mihaela Mađerić
Mentor Slavka Galić (mentor)
Član povjerenstva Katarina Šarčević Ivić-Hofman (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Slavka Galić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Dunja Jurić Vukelić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Slavonskom Brodu Slavonski Brod
Datum i država obrane 2024-07-04, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Izvršne funkcije i empatija ključne su komponente ljudskog ponašanja i društvenih interakcija. Izvršne funkcije uključuju kognitivne procese poput planiranja, fleksibilnosti, kontrole impulsa i radne memorije, koji omogućuju pojedincima da se prilagode novim situacijama, rješavaju probleme i postignu ciljeve. Empatija, s druge strane, predstavlja sposobnost razumijevanja i dijeljenja osjećaja drugih, što je ključno za uspostavljanje i održavanje zdravih međuljudskih odnosa. Ove dvije komponente međusobno su povezane jer učinkovite izvršne funkcije mogu olakšati regulaciju emocija i promicanje empatije kod djeteta te tako utjecati na djetetov razvoj. Razumijevanje njihovog međusobnog odnosa može pružiti važne uvide u razvoj socijalnih vještina i emocionalnog zdravlja kod djece i odraslih. Cilj ovoga istraživanja bio je ispitati povezanost izvršnih funkcija i empatije kod djece školske dobi. U istraživanju je sudjelovalo 66 učenika od četvrtog do šestog razreda osnovne škole te 66 roditelja. Primijenjena su dva upitnika: BRIEF-2 upitnik za roditelje i Skala emocionalne empatije i Skala mašte. Na temelju dobivenih rezultata utvrđeno je da se djevojčice i dječaci razlikuju po razinama sposobnosti izvršnih funkcija, a isto tako i po razini empatije. Dječaci su, u usporedbi s djevojčicama, pokazali višu razinu problema s izvršnim funkcijama, dok su djevojčice postigle bolje rezultate. Osim toga, djevojčice iskazuju višu razinu empatije u odnosu na dječake. Nadalje, nije utvrđena značajna povezanost između izvršnih funkcija i empatije, a ovakvim su rezultatima mogli doprinijeti ograničena dob sudionika kao i način mjerenja izvršnih funkcija (roditeljske procjene). Između empatije i mašte nađena je značajna pozitivna povezanost umjerene veličine.
Sažetak (engleski) Executive functions and empathy are crucial components of human behaviour and social interaction. Executive functions include cognitive processes such as planning, flexibility, impulse control, and working memory, which enable individuals to adapt to new situations, solve problems, and achieve goals. Empathy, on the other hand, represents the ability to understand and share the feelings of others, which is essential for establishing and maintaining healthy interpersonal relationships. These two components are interconnected, as effective executive functions can facilitate emotion regulation and promote empathy in children, thereby influencing their development. Understanding their relationship can provide important insights into the development of social skills and emotional health in both children and adults. The aim of this study was to examine the relationship between executive functions and empathy in school-aged children. The study involved 66 children from fourth to sixth grade of primary school and 66 parents. Two questionnaires were used: the BRIEF-2 questionnaire for the parents, and the Emotional Empathy Scale and the Imagination Scale. Based on the obtained results, it was found that girls and boys differ in levels of executive function abilities, as well as in levels of empathy. Boys, compared to girls, showed a higher level of problems with executive functions, while girls achieved better results. Additionally, girls displayed a higher level of empathy compared to boys. Furthermore, no significant correlation was found between executive functions and empathy; such results could be attributed to the limited age range of the participants and the method of measuring executive functions (parental assessments). A significant positive correlation of moderate size was found between empathy and imagination.
Ključne riječi
Izvršne funkcije
empatija
dijete
djetetov razvoj
Ključne riječi (engleski)
Executive functions
empathy
child
child development
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:262:255368
Studijski program Naziv: Učiteljski studij Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra primarnog obrazovanja (Mag.prim.educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-07-09 07:57:09