Sažetak | Tjelesna aktivnost važna je u prevenciji pretilosti kod djece školske i predškolske dobi, te pomaže u sprječavanju raznih oboljenja. Posebno rizična skupina su djeca s teškoćama u razvoju stoga je vrlo važna prilagodba aktivnosti. Izuzetno je važno prilagođavanje unutarnjeg i vanjskog prostora, dvorana, prostorija u vrtićima, opreme i metode rada s mogućnostima i sposobnostima pojedinca itd. Sudjelovanje djece s teškoćama u razvoju u tjelesnim aktivnostima pruža djeci s teškoćama u razvoju više od same fizičke aktivnosti, pomaže im u socijalizaciji, povećanju snage, opsegu pokreta i poboljšanju rada pojedinih organa te organskih sustava u tijelu. Isto tako, integracijom djece s teškoćama u radu u razne programe, uklanjaju se predrasude i podiže se samopouzdanje te djece. Tjelesna aktivnost u zaštiti i unapređenju zdravlja ima veliku preventivnu, transformacijsku, kurativnu te rehabilitacijsku ulogu. Kao i sva djeca, dijete s teškoćama u razvoju svakodnevno se bori za samopoštovanje i samopouzdanje. Ako ga ne ohrabrimo, uključimo i integriramo u zajednicu, ta borba kod djeteta s invaliditetom je teža. Osim toga, sudjelovanje u igri i sportu daje mladim ljudima priliku za samoizražavanje, samopouzdanje, olakšavanje napetosti, postignuće, socijalne interakcije te za učenje solidarnosti i pravednosti. Uključenost u ispravno vođene fizičke aktivnosti i sport može također biti poticaj za usvajanje drugih zdravih ponašanja kao što su nekonzumacija cigareta, alkohola i droga, nenasilno ponašanje te usvajanje zdrave prehrane, adekvatan odmor te ostala sigurna ponašanja (WHO,2003). Sport može zbližiti ljude, proširiti i ojačati socijalne mreže te im pružiti osjećaj pripadnosti (SDP IWG,2008). Ovi društveni odnosi su temeljne odrednice zdravlja, ali često nedostaju ljudima koji su marginizirani zbog siromaštva, bolesti diskriminacije ili sukoba (SDP IWG, 2008). Individualni rad i prilagodba su najbitniji pojmovi za postizanje potencijala djece s teškoćama u razvoju. |
Sažetak (engleski) | Physical activity is important in the prevention of obesity in school and preschool children, and helps prevent various diseases. Children with disabilities are particularly at risk, so adjusting activities is very important. It is very important to adapt the indoor and outdoor space, halls, etc. equipment and methods of work with the capabilities and abilities of the individual. The participation of children with disabilities in physical activities provides them with more than just physical activity, helps them to socialize, increase strength, range of motion and improve the functioning of individual organs and organ systems in the body. Also, by integrating children with disabilities into various programs, prejudices are removed and their self-confidence is raised. Physical activity in the protection and promotion of health has a great preventive, transformational, curative and rehabilitation role. Like all children and children with disabilities, they fight for self-esteem and self-confidence on a daily basis, but this fight in children with disabilities is even more difficult if we do not encourage, include and integrate them into the community. Participation in play and sport gives young people the opportunity for self-expression, self-confidence, relief of tension, achievement, social interaction, as well as for learning solidarity and justice. Involvement in properly managed physical activities and sports can also be an incentive for the adoption of other healthy behaviors such as non-consumption of cigarettes, alcohol and drugs, nonviolent behavior and the adoption of a healthy diet, adequate rest, and other safe behaviors (WHO, 2003). Sport can bring people together, expand and strengthen social networks and give them a sense of belonging (SDP IWG, 2008). These social relationships are fundamental determinants of health, but are often lacking in people who are marginalized due to poverty, discrimination, or conflict (SDP IWG, 2008). Individual work and adaptation are the most important concepts for achieving the potential of children with disabilities. |