Sažetak | Rad donosi pregled spoznaja o tome koje predvještine djeca razvijaju u predškolskoj dobi. U radu su posebno istaknute predvještine čitanja i pisanja, a uz njih i vještine slušanja i govorenja. Na predvještine čitanja utječu fonološke vještine, samoregulacija, okruženje kućne pismenosti, morfološka svijest i iskustvo temeljeno na igri. Centri čitanja mogu biti učinkovit način poticanja dječjeg razvoja čitanja, a odgojitelji imaju važnu ulogu u formiranju centra čitanja i provođenju aktivnosti za razvoj predvještina čitanja i pisanja te suradnji s roditeljima. Važno je motivirati djecu za čitanje i poticati ih na čitanje kako bi stvorili temelje za daljnje uspjehe u školi. Aktivnosti koje odgojitelji provode mogu uključivati zajedničko čitanje, procesnu dramu, opremanje posebnih kutaka za čitanje, slušanje, omiljene igračke itd, različite aktivnosti sa slovima i materijalima, igre riječima i brojalice itd. Pri tome je važno aktivnosti prilagoditi dobnim skupinama djece koja se mogu podijelii na na djecu dobi od 3-5 godina, te od 5-7. Prednosti provođenja aktivnosti centara za čitanje su razvijanje rječnika, empatije i kreativnosti, te poticanje na samostalnost. Teškoće s kojima se odgajatelji mogu susresti uključuju nedostatak motivacije, resursa, različiti nivoi razvoja djece, nedostatak vremena. Trenutno se u Hrvatskoj provode različiti projekti za poticanje interesa za čitanje kod djece na državnim i lokalnim razinama, gdje je najvažnije spomenuti državnu strategiju „Rođeni za čitanje“ Nacionalni program poticanja čitanja djeci od najranije dobi u razdoblju od 2023.-2030. koja za jedan od ciljeva ima „Osmisliti i provoditi programe poticanja čitanja djeci rane i predškolske dobi“ s mjerama edukacije roditelja, angažmana primarne zdravstvene skrbi, sustavno uvođenje programa koji pridnose razvoju predvještina čitanja itd. |
Sažetak (engleski) | In preschool age, children develop the pre-skills of listening, speaking, writing and reading. Pre-reading skills are influenced by phonological skills, self-regulation, home literacy environment, morphological awareness, and play-based experience. Reading centers can be an effective way of encouraging children's reading development, and educators have an important role in forming a reading center and carrying out activities for the development of pre-skills in reading and writing, as well as cooperation with parents. It is important to motivate children to read and encourage them to read in order to create a foundation for further success in school. The activities that educators carry out can include joint reading, process drama, equipping special corners for reading, listening, favorite toys, etc., different activities with letters and materials, word games and counters, etc. It is important to adapt the activities to the age groups of children that can be divided for children aged 3-5 and 5-7. The advantages of conducting reading center activities are the development of vocabulary, empathy and creativity, as well as encouraging independence. Difficulties that educators may encounter include lack of motivation, resources, different levels of children's development, lack of time. Currently, various projects are being implemented in Croatia to encourage children's interest in reading at the state and local levels, where the most important thing to mention is the national strategy "Born to read", the National Program for encouraging children to read from an early age in the period from 2023-2030. which has as one of its goals "Design and implement programs to encourage reading for children of early and preschool age" with measures of parent education, involvement of primary health care, systematic introduction of programs that contribute to the development of pre-reading skills, etc. |