Sažetak | Jezik je planirani sklop znakova koji omogućuje komunikaciju među ljudskom zajednicom. Za realizaciju komunikacije nije potreban samo razvijen jezik, već i razvitak govora što upućuje na činjenicu o korelaciji oba navedena procesa. Svako dijete počinje komunicirati od rođenja pa se slijedom njegova razvoja u ranom i predškolskom razdoblju nadograđuje i njegova komunikacija na temelju usvajanja mnoštva znanja, vještina i sposobnosti, ali putem raznovrsnih utjecaja iz djetetove okoline koja ga okružuje u njegovom svakodnevnom životu. Takva okolina, prilikom različite suradnje, interakcije te primanja i slanja jezičnih poruka, uvelike poticajno djeluje na njegov govorno-jezični razvoj, stoga se ona može nazivati i jezična okolina djeteta. Spomenuto okruženje predstavlja sve one ljude koji čine djetetovu svakidašnjicu, ali i sve one materijale kojima je za cilj potaknuti djetetov jezični razvoj. Među tim mnogobrojnim materijalima ponajprije se ističe slikovnica čiji sinonim može biti i prva djetetova knjiga ili udžbenik. Slikovnica zasigurno ne predstavlja tipičnu knjigu, već osobitu i jedinstvenu knjigu koja sadrži originalne i autentične ilustracije i tekstove potpisane od strane talentiranih ilustratora i tekstualnih autora koji su vlastite kreativne i maštovite vizije pretočili u stvarnost kreirajući knjigu namijenjenu djeci rane i predškolske dobi. Tijekom procesa izrade jedne takve knjige iscrpno se i temeljito promišlja o svakom njezinom elementu koji na svršetku sadržavaju zadaće i ciljeve usmjerene na dijete. Shodno tome, postojeći elementi zajednički čine slikovnicu koja objedinjuje pregršt pozitivnih učinaka usmjerenih na dijete i njegov čitav razvoj, uključujući i jezični razvoj. Kombinacija uporabe slika i teksta slikovnice, a uz pomoć odrasle osobe kao medijatora prenošenja informacija, znanja, poticaja, kao i osmišljavanja te kreiranja istih, uvelike ima neopisivog utjecaja na djetetov jezični razvoj pri čemu se apsolutno ističe suradnja i interakcija između nje/njega i djeteta. Shodno navedenom, slikovnica je zacijelo revolucionarno i kvalitetno umjetničko djelo koje, prema svim svojim sastavnicama, pogoduje razvoju djece rane i predškolske dobi u svakom smislu.
Glavni je cilj sljedećeg preglednog rada pobliže opisati ulogu slikovnice u jezičnom razvoju djece rane i predškolske dobi pri čemu ključnu ulogu imaju i odrasle osobe kao predstavnici djetetove okoline temeljene na jezičnom razvoju. |
Sažetak (engleski) | Language is a planned system of signs that enables communication among the human community. The realization of communication requires not only a developed language, but also the development of speech, which indicates the fact of the correlation of both processes. Every child begins to communicate from birth, so as they develop in the early and preschool period, their communication is upgraded based on the acquisition of many knowledge, skills and abilities, but through various influences from the child's environment that surrounds them in their daily life. Such an environment, during various cooperation, interaction and receiving and sending language messages, has a great stimulating effect on their speech-language development, therefore it can also be called the language environment of the child. The mentioned environment represents all those people who make up the child's everyday life, but also all those materials whose goal is to encourage the child's language development. Among these many materials, the picture book stands out, the synonym of which can also be a child's first book or textbook. The picture book is certainly not a typical book, but a special and unique book that contains original and authentic illustrations and texts signed by talented illustrators and text authors who turned their own creative and imaginative visions into reality by creating a book for children of early age and preschool children. During the process of making such a book, every element of it is thoroughly and thoroughly considered, which in the end contains tasks and goals aimed at the child. Consequently, the existing elements together form a picture book that brings together a handful of positive effects aimed at the child and their entire development, including language development. The combination of the use of images and text of the picture book, and with the help of an adult as a mediator of information transfer, knowledge, stimuli, as well as designing and creating them, has an indescribable impact on the child's language development, where the cooperation and interaction between the mediator and the child is absolutely emphasized. Accordingly, the picture book is certainly a revolutionary and high-quality work of art which, according to all its components, favors the development of children of early and preschool age in every sense.
The main goal of the following review paper is to closer describe the role of the picture book in the language development of children of the early age and preschool children, with adults playing a key role as representatives of the child's environment based on language development. |