Abstract | Ovaj rad definira medije i opisuje razvoj medija te se naglašava kako je medije moguće definirati minimalno na četiri načina. Ističe se važnost medija kako bi se mogla donijeti odluka služe li mediji dobru javnosti. Mogu se podijeliti u šest kategorija. Rad, nadalje, govori o vrstama medija, pozitivnim i negativnim stranama medija te o nasilju u medijima koje je prisutno gotovo u svim medijima i medijskim žanrovima od televizije preko filmova i serija, crtanih filmova, u videoigrama, reklamama, glazbenim spotovima, sportskim prijenosima, pa sve do interneta. Rad ističe utjecaj medija na razvoj djece budući da su djeca sve veći konzumenti medija te da je važno voditi računa i pažljivo odabrati medijski sadržaj za djecu, svrsishodnog korištenja programskih oznaka o primjerenosti sadržaja i poticanja djece na kritičko promišljanje medijskih sadržaja. Opisuje se razvoj medijske pismenosti te zašto se medijska pismenost tretira kao ključna kompetencija 21. stoljeća koja uključuje sposobnost pristupa, analize, vrednovanja i stvaranja medijskih poruka u različitim oblicima. Slijedom toga naglašava se i važnost da djeca još od rane i predškolske dobi budu upoznata s korisnim i zabavnim stranama medija, ali da ih je potrebno upoznati i s negativnim stranama kako bi se znali Ovaj rad definira medije i opisuje razvoj medija te se naglašava kako je medije moguće definirati minimalno na četiri načina. Ističe se važnost medija kako bi se mogla donijeti odluka služe li mediji dobru javnosti. Mogu se podijeliti u šest kategorija. Rad, nadalje, govori o vrstama medija, pozitivnim i negativnim stranama medija te o nasilju u medijima koje je prisutno gotovo u svim medijima i medijskim žanrovima od televizije preko filmova i serija, crtanih filmova, u videoigrama, reklamama, glazbenim spotovima, sportskim prijenosima, pa sve do interneta. Rad ističe utjecaj medija na razvoj djece budući da su djeca sve veći konzumenti medija te da je važno voditi računa i pažljivo odabrati medijski sadržaj za djecu, svrsishodnog korištenja programskih oznaka o primjerenosti sadržaja i poticanja djece na kritičko promišljanje medijskih sadržaja. Opisuje se razvoj medijske pismenosti te zašto se medijska pismenost tretira kao ključna kompetencija 21. stoljeća koja uključuje sposobnost pristupa, analize, vrednovanja i stvaranja medijskih poruka u različitim oblicima. Slijedom toga naglašava se i važnost da djeca još od rane i predškolske dobi budu upoznata s korisnim i zabavnim stranama medija, ali da ih je potrebno upoznati i s negativnim stranama kako bi se znali kritički odnositi prema medijima. Učenje i medijsko opismenjavanje razvija dječju svijest o medijima, kritičko razmišljanje te shvaćanje razlike između fikcije i stvarnosti. Rad obuhvaća i dio vezan uz razvoj slikovnice, multimedijske slikovnice kao jednog od oblika slikovnice, a prikazani su prvi hrvatski multimedijski materijali o medijskoj pismenosti za najmlađe. Slikovnicu kao prvu knjigu s kojom dijete dolazi u kontakt, bez obzira na tehnološki razvoj i oblik slikovnice kojim se dijete koristi, treba razvijati i poticati njeno korištenje zbog utjecaja na kvalitetan razvoj djeteta. U ovom radu prikazana je klasična i multimedijska slikovnica namijenjena djeci rane školske dobi, a osnovni je cilj skrenuti pozornost djece da gledanje televizije predstavlja zabavu, ali konzumacija tog sadržaja mora biti primjerena njihovoj dobi te da bez roditeljskih i odgojiteljskih upozorenja te postavljanja pravila djeca sama neće shvatiti utjecaj medija na njihov život. |
Abstract (english) | This paper defines the media and describes the development of media and emphasizes that the concept of media may be defined in at least four ways, as well as importance of function of media in order to enable deciding whether media serve the public good, while the media may be divided into six categories. The paper further discusses types of media, positive and negative aspects of media and violence which is prevalent in almost all media, as well as media genres ranging from television to movies and series, cartoons, video games, commercials, music videos, sports broadcasts, up to and including Internet. The paper emphasizes the impact of media on child development, since children are increasingly becoming media consumers, as well as importance of diligent and careful choice of media content for children, purposeful use of program labels on the suitability of content and encouragement of children to approach media content critically. It describes development of media literacy and why media literacy is considered to be the key competence of the 21st century, which includes the ability to access, analyze, evaluate and create media messages in various forms. Consequently, the importance of introduction of children to useful and entertaining aspects of the media from kindergarten age is emphasized, but at the same time they also need to be informed about negative aspects in order to be able to critically access media. Learning and media literacy develops children's media awareness, critical thinking and understanding of difference between fiction and reality. The paper also includes a section related to development of picture books, multimedia picture books as one form of picture books, as well as first Croatian multimedia materials on media literacy for the youngest. A picture book, as the first book that a child encounters, regardless of technological development and form of such picture book used by the child, should be developed, while its use should be encouraged due to impact on quality of child's development. This paper describes classic and multimedia picture book for young school children, with the main goal to draw children's attention to the fact that watching television is fun, but the consumption of this content must be appropriate for their age and that without parental and educational warnings and rules children will be unable to understand the impact of media on their lives. |