Title Utjecaj informacijsko-komunikacijske tehnologije na način čitanja i interes za čitanje u djece ranog školskog uzrasta
Title (english) THE INFLUENCE OF COMPUTER TECHNOLOGY ON A WAY OF READING OF CHILDREN OF EARLY SCHOOL AGE
Author Ina Anđelić
Mentor Irena Krumes (mentor)
Committee member Tihomir Vidranski (predsjednik povjerenstva)
Committee member Irena Krumes (član povjerenstva)
Committee member Jasna Šego (član povjerenstva)
Granter University of Slavonski Brod (Department of Social Sciences and Humanities) (Sub-Department of Teacher and Educator Training) Slavonski Brod
Defense date and country 2021-07-06, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Education/Rehabilitation Sciences
Abstract Budući da se čitanje smatra najvažnijom od četiriju jezičnih djelatnosti, potrebno je istraživati promjene koje se događaju po pitanju interesa i načina čitanja, osobito kada govorimo o mlađim generacijama učenika. Suvremeno doba u kojemu je informacijsko-komunikacijska tehnologija postala dostupna gotovo svima, postavlja se pitanje zanemaruju li učenici čitanje i posežu li radije za nekim drugim aktivnostima. S druge strane, javljaju se i novi pisani oblici čiji je utjecaj na tradicionalne oblike još uvijek neistražen.
Diplomskim radom Utjecaj informacijsko-komunikacijske tehnologije na način čitanja i interes za čitanje u djece ranog školskog uzrasta nastojalo se utvrditi primjećuju li učitelji razredne nastave utjecaj informacijsko-komunikacijske tehnologije na učenički interes za čitanje te je li utjecaj negativan ili pozitivan. Osim toga, nastojalo se ispitati utječe li čitanje nelinearnih tekstova dostupnih putem informacijsko-komunikacijske tehnologije na čitanje linearnih tekstova, točnije mijenja li se način čitanja.
U istraživanju je sudjelovalo 189 učitelja i učiteljica razredne nastave s područja Republike Hrvatske, točnije 181 učiteljica i 8 učitelja. Kao instrument za prikupljanje podataka korišten je anketni upitnik koji je obuhvaćao 26 pitanja različitoga tipa. S obzirom na razred u kojemu su trenutno učitelji/ce, upitnik je ispunilo 55 učitelja/učiteljica prvoga razreda, 57 drugoga razreda, 37 trećega razreda i 40 učitelja/učiteljica četvrtoga razreda.
Rezultati su pokazali da većina učitelja smatra da je smanjen interes za čitanje učenika posljednjih generacija, a najčešće se to pripisuje upravo sve većoj afirmaciji informacijsko-komunikacijske tehnologije. Učitelji su naveli da primjećuju negativne pojave kod učenika tijekom linearnog čitanja kao što su površno čitanje kako bi što prije završili, teško zadržavanje koncentracije na dužem tekstu te nasumično čitanje kako bi se pronašle ključne informacije, no većina nije sigurna jesu li pojave nastale pod utjecajem nelinearnih tekstova. Učitelji su pokazali da imaju pozitivan stav prema nelinearnim tekstovima. Smatraju da su oni pogodni za primjenu u nastavi te da ih treba uključiti u nastavne materijale kako bi se učenike obrazovalo za čitanje novih pisanih oblika. Međutim, kao najveći problem ostaje činjenica da nedostaje prikladnih za uporabu u razrednoj nastavi.
Abstract (english) Since reading is considered the most important language skill among the four, it is necessary to research and observe the changes of interest and ways of reading, especially among younger generations of students. The fact that nowadays modern everyday life has made information – communication technology accessible to almost everyone has imposed certain doubts regarding students` preferences for other activities rather than reading which is being neglected. On the other hand, the new written forms which have emerged also influence the traditional forms, however, it is yet to be researched to what extent.
In the Master`s Thesis “The influence of information – communication technology on the ways of reading and interest for reading in lower elementary schools” it has been researched whether the teachers of lower elementary classes notice any influence of information – communication technology on the students` interest for reading and if so, is the influence positive or negative. In addition, the author observed whether reading non-linear texts available by information – communication technology influences the reading of linear texts thus changing the way of reading.
189 teachers of lower elementary classes in the Republic of Croatia participated in the research, 181 female and 8 male teachers. The main instrument for obtaining the information was in the form of a questionnaire comprised out of 26 questions of different types. Depending on the year they teach, 55 lower elementary teachers of the first grade, 57 of the second, 37 of the third and 40 teachers of the fourth grade filled out the questionnaire.
The results have shown that most of the teachers consider there is a lack of interest for reading in modern generation students as a direct consequence of the overall availability of the information – communication technology. Teachers have stated that they notice negative trends in linear reading such as superficial reading to finish the activity faster, difficulty in maintaining concentration with longer texts as well as random reading for finding key information, however, most of the teachers are not sure whether these occurrences have appeared due to the influence of non-linear texts. Teachers have shown their positive attitude for non-linear texts. They consider them applicable and useful in classes with the purpose of introducing new written forms for reading. However, the problem is that they are mostly unsuitable for lower elementary classrooms.
Keywords
čitanje
interes za čitanje
načini čitanja
informacijsko-komunikacijska tehnologija
linearni i nelinearni tekst
Keywords (english)
reading
interest for reading
ways of reading
information - communication technology
linear and non-linear text
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:262:959856
Study programme Title: Integrated undergraduate and graduate university Class Teacher Studies Study programme type: university Study level: integrated undergraduate and graduate Academic / professional title: magistar/magistra primarnog obrazovanja (magistar/magistra primarnog obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2021-07-07 09:44:34