Abstract | Igra je nezaobilazno sredstvo u nastavi zbog svih dobrobiti koje pruža učenicima, ali i nastavnom procesu. U početnim razredima osnovne škole, učenici su zaigrani, znatiželjni, istražuju svijet oko sebe, a upravo im igra i učenje kroz igru olakšavaju početni nastavni rad. Učenje kroz igru postalo je važna strategija cjelovitog razvoja vještina uključujući kognitivnu, fizičku, socijalnu i emocionalnu dobrobit djece. I glazba ima veliku ulogu u razvoju djece. Djeca vole glazbene aktivnosti, odrastaju pjevajući pjesmice i izlažući se glazbi kako kod kuće tako i u predškolskoj dobi te kroz početno školovanje. Povezujući glazbu i igru, dolazi se do glazbenih igara koje imaju ulogu olakšavanja svih aspekata dječjeg razvoja, poput pažnje, koncentracije, društvenog funkcioniranja, samoizražavanja i komunikacije, motivacije i samopoštovanja. Učitelji razredne nastave imaju velik utjecaj na razvoj glazbenih sposobnosti djece, stoga im se pridaje i važna uloga u poticanju i promicanju glazbenih igara tijekom odgojno-obrazovnog procesa. Svrha ovoga diplomskog rada je naglasiti važnost igre u nastavi, odnosno glazbenih igara u nastavi glazbene kulture, a samim time i u razvoju učenikovih općih, ali i glazbenih sposobnosti tijekom primarnog odgoja i obrazovanja. U nastavi se, prema vrsti, mogu provoditi glazbene igre s pjevanjem, s ritmovima, melodijama i tonovima te one uz slušanje glazbe. Provedena su dva istraživanja, a oba se temelje na navedenoj klasifikaciji glazbenih igara. Prvo istraživanje obuhvaća analizu zastupljenosti glazbenih igara u udžbenicima glazbene kulture prva tri razredna osnovne škole. Rezultati su pokazali da su glazbene igre s pjevanjem najviše zastupljene u udžbenicima, a glazbene igre s ritmovima, melodijama i tonovima najmanje. Brojnost glazbenih igara najveća je u udžbenicima drugih razreda, zatim trećih te je najmanja u prvom razredu. Drugo istraživanje provedeno je u PŠ „Mali Pariz“ s petnaest učenika jednog drugog razreda osnovne škole gdje su određene glazbene igre ukomponirane u nastavne sate Glazbene kulture s ciljem ispitivanja učeničkih reakcije na njihovu primjenu u nastavi glazbene kulture putem upitnika. Rezultatima je utvrđeno kako učenici pozitivno reagiraju na primjenu glazbenih igara u nastavi, da one pojačavaju interes učenika i motivaciju za rad na nastavi glazbene kulture, a najviše ih zanimaju glazbene igre s pjevanjem u kojima jednako tako žele i češće sudjelovati u nastavi. |
Abstract (english) | Childplay is one of the most indispensable means when teaching due to a variety of benefits to students, as well as benefits to the educational process itself. When in elementary school, students' characteristics usually include curiosity and playfulness, they tend to explore the world around them. Therefore, play and learning through play make the first educational steps easier. Learning through play became one of the utmost important strategies in the overall development of the skills, including cognitive, social, and emotional pupils' welfare. Besides play, music also has a great role in child development. Children usually like activities that include music, they grow up singing various songs and chants. They are constantly exposed to music, in their homes, in schools, in parks, and preschool education. Intertwining music and play results in musical activities and games that facilitate a considerable number of aspects of child development such as concentration, paying attention, social functioning, self-expressing, communication, motivation, and self-respect. Classroom teachers have a great impact on developing musical abilities, they are, therefore, given an important role in encouraging and promoting musical games in process of education. The aim of this master's thesis is to emphasise the importance of using games in Music, as well as its importance in the development of common musical skills during primary education. When teaching, there are several kinds of musical games such as singing, rhythm, melodies, tones, and activities done while listening to music. Two pieces of research have been conducted, and both of them are based on mentioned classification. The first research includes the analysis of musical games' presence in textbooks of first, second, and third-grade elementary schools. The results show a considerate amount of musical games that include singing, and a very low number of musical activities based on melodies, rhythms, and tones. The amount of musical games is the greatest in second grade and lowest in the first grade. The second research was conducted in Mali Pariz Elementary school. It includes fifteen second-grade students which were exposed to a certain number of musical games in their Music class. The reaction to these activities has been examined through questionary. Results show that students perceive these activities as positive, they increase students' interest and motivation to be actively included when attending Music. Furthermore, they are mostly motivated to participate in games that include singing. |