Title UPRAVLJANJE MARKETINGOM U TURISTIČKOJ DESTINACIJI
Title (english) MARKETING MANAGEMENT IN A TOURIST DESTINATION
Author Jelena Vonić
Mentor Andreja Katolik Kovačević (mentor)
Committee member Andreja Katolik Kovačević (predsjednik povjerenstva)
Committee member Mirko Cobović (član povjerenstva)
Committee member Hrvoje Sivrić (član povjerenstva)
Granter University of Slavonski Brod (Department of Social Sciences and Humanities) Slavonski Brod
Defense date and country 2022-07-11, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics
Abstract Turistička destinacija je prostorna cjelina koja svojim sadržajima i atrakcijama mora privući potencijalne turiste kako bi zadovoljila njihove turističke potrebe. Turistička odredišta nemaju fiksne granice, pa se destinacije mogu nazivati cijele zemlje, regije, lokaliteti i uže lokacije kao što su prometna čvorišta. Destinacija je odredište putovanja, koje na turističko tržište plasira svoj cjelokupni turistički proizvod koji se sastoji od atraktivnosti, pristupačnosti i prihvaćenosti. Ovi osnovni elementi zadovoljavaju potrebe turizma. Kako bi potencijalni turisti bili svjesni turističkih proizvoda koje destinacija nudi, potrebno ih je promovirati i prikazivati na turističkom tržištu. Da bi se ovaj turistički proizvod oblikovao i plasirao na tržište, destinacija mora provesti određene marketinške aktivnosti. Potrebno je utvrditi turistički potencijal destinacije, formulirati ponudu i identificirati ciljne skupine. Prilikom definiranja ciljnih tržišta i razvoja marketinškog miksa, stručnjaci za putni marketing moraju se baviti mnogim varijablama u marketinškom okruženju.
Nakon što je ciljna skupina odabrana, na nju se primjenjuje marketinški miks. Promotivne strategije uključuju četiri osnovna oblika, a to su osobna prodaja, oglašavanje, PR i promocija. Kao element marketing miksa, turistički proizvod predstavlja najvažniji dio turističkog sustava jer predstavlja poveznicu između turističke ponude i turističkih potreba. Glavni cilj promocije turističkog proizvoda na ciljnom tržištu je informirati o postojanju turističkog proizvoda na tržištu, upoznati potencijalne turističke karakteristike turističkog proizvoda, potaknuti turiste na lakše donošenje odluka i održati pozitivan imidž u turističko tržište.
Abstract (english) A tourist destination is a spatial unit that must attract potential tourists with its facilities and attractions in order to meet their tourist needs. Tourist destinations do not have fixed borders, so destinations can be called entire countries, regions, localities and narrower locations such as traffic hubs. The destination is a travel destination, which places its entire tourist product on the tourist market, which consists of attractiveness, accessibility and acceptance. These basic elements meet the needs of tourism. In order for potential tourists to be aware of the tourist products that the destination offers, they need to be promoted and displayed on the tourist market. In order for this tourist product to be shaped and placed on the market, the destination must carry out certain marketing activities. It is necessary to determine the tourist potential of the destination, formulate an offer and identify target groups. When defining target markets and developing a marketing mix, travel marketing professionals need to address many variables in the marketing environment. Once the target group is selected, a marketing mix is applied to it. Promotional strategies include four basic forms, namely personal selling, advertising, PR and promotion. As an element of the marketing mix, the tourist product is the most important part of the tourist system because it represents the link between the tourist offer and tourist needs. The main goal of promoting a
tourism product in the target market is to inform about the existence of a tourism product on the market, get to know the potential tourism characteristics of the tourism product, encourage tourists to make easier decisions and maintain a positive image in the tourism market
Keywords
atrakcije
destinacija
imidž
marketing
promotivni splet
turističke potrebe
turistički proizvod
Keywords (english)
attractions
destination
image
marketing
promotional web
tourist needs
tourism product
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:262:000053
Study programme Title: Professional study program in Management Study programme type: professional Study level: undergraduate Academic / professional title: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2022-07-15 07:12:40