Abstract | Od izuma kotača do danas je prošlo više tisuća godina, a čovjek i dalje radi i stvara možda i više nego ikada prije. Od 1886. godine kada je izumljen prvi automobil od strane Karla Benza koji se kretao na motor s unutarnjih izgaranjem, do danas kada se na prometnicama sve više i češće javljaju automobili na baterije, takozvani električni automobili, a automobilska industrija se usavršavala i napredovala tražeći načine kako smanjiti emisiju štetnih plinova te sačuvati planetu Zemlju.
Plemeniti metali, od kojih su najzastupljeniji bakar, platina, litij i kobalt, koriste se za izradu baterija za električe automobile, a struka traži načine kako da te iste baterije budu lakše, učinkovitije, s dužim vijekom trajanja, s većim dometom putovanja te obnovljive. Prestankom uporabe automobila koji se kreću na fosilna goriva i uporabom električnih automobila, sačuvao bi se okoliš koji je potreban za nas i buduće generacije. Međutim, iako je suvremena automobilska industrija posvećena očuvanju okoliša, uspredba automobila s motorom na unutarnje izgaranje i na baterije, ne daje crno-bijelu sliku jer obje strane imaju nedostatke i prednosti.
Dobivanjem sirovina litija, kobalta, bakra i platine iz Zemlje, dolazi do velikog zagađenja voda, tla i zraka putem otpadnih voda, štetnih pinova prilikom transporta koji je dug i skup jer i sama proizvodnja automobila na električan pogon je takva. Navedene sirovine su nužne za izradu baterija koje se koriste za automobile na električni pogon koji mogu bili baterijska električna vozila i hibridni automobili.
Električni automobil prilikom svog korištenja ne ispušta ili minimalno ispušta štetne plinove što je najbolja opcija za okoliš, ali nakon isteka roka baterije dolazi do problema njezinog recikliranja i skladištenja budući da kao takva ozbiljno zagađuje prirodu te stoga zakonska regulativa nastoji što bolje i preciznije naći riješenje za navedeni problem. |
Abstract (english) | Since the invention of the wheel thousands of years have passed , and man is still working and creating, perhaps more than ever before. From 1886 and first car by Karl until today, when battery-powered cars, the so-called electric cars, appear on the roads more and more often, the car industry has been improving and progressing, looking for ways to reduce the emission of harmful gases and save the planet Earth.
Precious metals, the most common of which are copper, platinum, lithium, and cobalt, are used to make batteries used in the car industry, which is looking for ways to make these same batteries lighter, more efficient, longer-lasting, of longer-range and renewable. . By ending the use of cars that run on fossil fuels and using electric cars, the environment that is needed for us and future generations would be preserved. However, even though the modern automotive industry is committed to protecting the environment, comparing cars with an internal combustion engine and batteries does not give a black and white picture because both sides have disadvantages and advantages. Obtaining the raw materials of lithium, cobalt, copper and platinum from the Earth leads to great pollution of water, soil and air through waste water, harmful gases during long and expensive transportation, because the production of electric cars is like that as well. The mentioned raw materials are necessary for battery electric vehicles and hybrid cars.
While using an electric car, it emits no or minimally harmful gases, which is the best option for the environment, but after the expiration of the battery life, the problem becomes its recycling and storage, since as such it seriously pollutes nature, and therefore the legal regulations are trying to find a better and more precise solution for the stated problem. |