Abstract | U ovom se radu istražuje važnost folklora u hrvatskim osnovnim školama, s osvrtom na doprinos KUD-a „Tena Đakovo“ u očuvanju kulturne baštine. Istraživanje je provedeno 2023. godine u Đakovu, a sastoji se od kvalitativne analize unutar KUD-a „Tena'' Đakovo i kvantitativnog ispitivanja znanja učenika četvrtih razreda o kulturnoj baštini i folklornim izričajima.
Sudjelovanje u radu KUD-a „Tena“ pruža učenicima neprocjenjivo iskustvo i razvija osjećaj zajedništva, ključnog aspekta ove djelatnosti. Svojim djelovanjem jačaju vezu s kulturnom poviješću, osiguravajući kontinuirani prijenos te baštine budućim generacijama. KUD „Tena“ Đakovo u suradnji s pedagoškim stručnjacima nastoji obogatiti odgojno-obrazovni program folklorne kulture u osnovnim školama, različitim nastavnim metodama učenike temeljitije upoznati s kulturnom građom. U drugom dijelu istraživanja analizira se svijest i razumijevanje folklora među učenicima četvrtih razreda u Đakovu. Rezultati ističu važnost tradicije i narodnih običaja. Analiza odgovora na otvorena pitanja o definiciji tradicije i folklora pokazala je različita shvaćanja među učenicima, ukazujući na važnost kontinuiranog obrazovanja i podizanja svijesti o važnosti tradicije i folklora. Istraživanje također pokazuje prisutnost interesa učenika za aktivnim sudjelovanjem u kulturnim aktivnostima, pri čemu većina kao glavnu motivaciju navodi pjevanje i ples.
Zaključno, očekuje se da će ovo istraživanje potaknuti učenike i učitelje na aktivnu kampanju za zaštitu folklora. Rezultati istraživanja doprinose dugoročnom očuvanju hrvatske folklorne baštine za buduće generacije te unapređuju razumijevanje važnosti folklora kao dijela kulturne baštine zemlje. Kulturna baština i običaji naroda ključni su za očuvanje identiteta, prenošenje znanja o prošlosti i njegovanje budućnosti, a zajednica koja dosljedno prenosi te vrijednosti čini temelj tog nasljeđa. |
Abstract (english) | In this paper, the importance of folklore in Croatian primary schools is explored, with a focus on the contribution of the KUD ,,Tena'' Đakovo to the preservation of cultural heritage. The research was conducted in 2023 in Đakovo and consists of a qualitative analysis within KUD ,,Tena'' Đakovo and a quantitative examination of fourth-grade students' knowledge of cultural heritage and folk expressions.
Participation in KUD ,,Tena" provides students with invaluable experience and fosters a sense of community, a key aspect of this activity. Through their actions, they strengthen the connection with cultural history, ensuring the continuous transmission of this heritage to future generations. KUD ,,Tena'' Đakovo in collaboration with educational experts, aims to enrich the educational program on folklore culture in primary schools, using various teaching methods to acquaint students more thoroughly with cultural material. In the second part of the research, awareness and understanding of folklore among fourth-grade students in Đakovo are analyzed. The results highlight the significance of tradition and folk customs. An analysis of responses to open-ended questions about the definition of tradition and folklore revealed different understandings among students, emphasizing the importance of continuous education and raising awareness about the significance of tradition and folklore. The research also indicates the students' interest in actively participating in cultural activities, with most citing singing and dancing as their main motivation.
In conclusion, it is expected that this research will motivate students and teachers to actively campaign for the protection of folklore. The results contribute to the long-term preservation of Croatian folklore heritage for future generations and enhance the understanding of the importance of folklore as part of the country's cultural heritage. Cultural heritage and the customs of the people are crucial for preserving identity, transmitting knowledge about the past, and nurturing the future, and a community that consistently passes on these values forms the foundation of this legacy. |