Abstract | Teškoće u razvoju definirane su kao urođena ili stečena oštećenja različite razine i stupnja kao, na primjer, oštećenja sluha, vida ili govora. Djeca s teškoćama u razvoju, usprkos svojim fizičkim ili mentalnim nedostacima, danas u velikoj mjeri sudjeluju u svakodnevnom životu te u odgojno-obrazovnom sustavu. Ipak, nerijetko im je potrebna dodatna pomoć i podrška od strane stručnjaka, odgojitelja, zajednice, prijatelja, ali prije svega njihovih obitelji.
Nakon saznanja da dijete ima teškoću u razvoju, dinamika i svakodnevni život obitelji iz temelja se mijenjaju jer se podređuju djetetovim potrebama. Prilagodba obitelji na saznanje o djetetovim teškoćama ovisi o brojnim čimbenicima kao što su vrsta teškoće koju dijete ima,socio-ekonomski status obitelji, zdravstveno stanje roditelja, podrška zajednice.
Uloga obitelji u razvoju djeteta s teškoćama u razvoju izuzetno je važna, a ona je određena načinom na koji se članovi obitelji suočavaju s djetetovim teškoćama i dostupnom podrškom. Roditelji i članovi obitelji djeteta s teškoćama u razvoju često su u nepovoljnijem položaju nego roditelji i članovi obitelji djece bez teškoća, pa se to može odraziti i na njihovo mentalno stanje i zdravlje. Njihov život je često posvećen djetetu s teškoćama u razvoju te pritom moraju odustati od nekih svojih aktivnosti, a istovremeno manje vremena posvećivati drugoj djeci. S druge strane, dokazano je i da se kod mnogo roditelja s vremenom javljaju pozitivne promjene, osobni rast koji se može označiti kao posttraumatski rast, a koji predstavlja pozitivni ishod suživota s djetetom s razvojnim teškoćama. |
Abstract (english) | Difficulties in development are defined as congenital or acquired impairments of different levels and degrees, such as, for example, impairments in hearing, vision, speech communication. Children with developmental disabilities, regardless of their physical or mental disabilities, today participate to a large extent in everyday life and in the educational system. However, they often need additional help and support from experts, educators, the community, friends, but above all their families.
After finding out that a child has a developmental disability, the dynamics and daily life of the family fundamentally change because they are subordinated to the child's needs. The family's adjustment to learning about the child's difficulties depends on factors, such as the type of difficulty the child has, the socio-economic status of the family, the health status of the parents, and community support.
The role of the family in the life of a child with developmental disabilities is extremely important, and it is determined by the way family members deal with the child's difficulties and the available support. Parents and family members of a child with disabilities are often in a less favorable position than parents and family members of children without disabilities, so this can also affect their mental state and health. Their life is often dedicated to a child with developmental difficulties, and they have to give up some of their activities, and at the same time devote less time to other children. On the other hand, it has been proven that many parents experience positive changes over time, personal growth that can be labeled as post-traumatic growth, and which represents a positive outcome of coexistence with a child with developmental disabilities. |